11

Dne 16. prosince navštívily naši třídu dvě lektorky z Prev- Centra. Hlavním tématem setkání byly nelátkové závislosti, mezi které patří závislost na nových technologiích.

Stále častěji se setkáváme se závislostí na hracích automatech( videohry), televizi, počítači, mobilních telefonech a jiné audiovizuální či komunikační technice.
Současná moderní technika stále více zasahuje do lidských životů.
Ačkoliv na jedné straně počítače a internet usnadňují komunikaci, zefektivňují práci a poskytují formu zábavy, na druhé straně mají svá negativa.
Mezi důsledky přemíry času stráveného online patří narušení denního rytmu, zanedbávání zdravého životního stylu, spánková deprivace, únava, bolest hlavy, pokles fyzické a psychické aktivity, nemoci pohybového ústrojí, obezita, sociální stažení z reálných mezilidských vztahů, ztráta přátel, zanedbávání povinností, nesoustředění, pozdní příchody, snížená výkonnost vyvolávající problémy ve škole.
Moderní technologie jsou pro nás dobrými pomocníky, ale špatnými pány. Tuto skutečnost jsme si uvědomili díky zajímavé besedě a interaktivním hrám, které ji provázely.
Budeme se snažit, abychom moderním technologiím nepropadli a smysluplně trávili volný čas.
 

1011

Dne 6. prosince se žáci naší třídy 7. A setkali v knihovně v Tusarově ulici se spisovatelkou Veronikou Válkovou. Tato česká spisovatelka svá díla fantasy vydává pod pseudonymem Adam Andres.

Pod vlastním jménem publikuje beletrii pro děti a učebnice dějepisu. Od roku 2011 se věnuje úspěšné sérii knih o dvanáctileté slečně, která s kouzelným atlasem cestuje do minulosti. Jmenuje se Bára a čtenáři knihám říkají bárovky( na trhu jich je již osmnáct).Jimi spisovatelka Válková nás, čtenáře, přenáší do realistické historie.
Jako oblíbená autorka knih, které se dotýkají fantasy, povídek, komiksů nebo pohádek, je zvaná na besedy do zahraničí( Belgie, Německo, Island, Egypt, Itálie, Korea).
 Interaktivní beseda se spisovatelkou Válkovou byla pro nás velkým přínosem.
Se zájmem jsme vyslechli, jak bychom se i my mohli stát spisovateli. Museli bychom se zájmem přečíst hodně knih, zajímat se o historii, neustále se vzdělávat v českém jazyce.
Soutěž, při které jsme vyhledávali z knih údaje o Karlu IV., nás velice bavila. Každé družstvo pak na základě správných odpovědí sestavovalo portrét tohoto významného českého panovníka. Paní Válková nás pochválila, s jakým zápalem jsme pracovali.
Setkání se spisovatelkou v nás vzbudilo ještě větší zájem o četbu nejen jejích knížek.
Také v nás vzbudilo přání stát se spisovateli!

101

Dne 1.12. navštívila naše třída na Výstavišti v Holešovicích výstavu o geniálním vědci Teslovi. Jeho vynálezy, mezi které patří dálkové ovládání, neonové osvětlení, rentgenové snímky, řízené střely, nás provázejí každodenním životem.

Na výstavě jsme na vlastní oči viděli, jak pracuje proslulýTeslův indukční motor, transformátor, pochopili jsme, jak funguje elektrárna, jež zkrotila Niagarské vodopády, a jak si Tesla představoval bezdrátový přenos energie. Přednáška paní průvodkyně, fotografie, film, modely Teslových vynálezů nám přiblížily Teslův život a dílo. Největší radost jsme měli, když jsme si jeho funkční modely mohli sami vyzkoušet.
Tato zdařilá výstava k nám připutovala  z muzea NikolyTesly v Bělehradě. Nikola Tesla  studoval i na Karlově univerzitě v Praze, kterou si velmi oblíbil. V České republice je váženým vědcem. 
Je právem přezdívaný jako pán blesků, elektrický mág, génius.

11

V pátek 21. 10. si kluci ze 7. A vyzkoušeli pod vedením paní učitelky Smetanové cvičení jógy a řízenou meditaci. Bylo to příjemné zpomalení uklidnění na konci náročného týdne.

104

Dne 27. září se naše třída vydala do Valdštejnské jízdárny na unikátní výstavu malíře Alfonse Muchy, který se narodil v Ivančicích na Moravě. Tento světově proslulý umělec dal své jméno secesi. Své ambice věnoval národní otázce své vlasti a slovanským národům. Díky výstavě jsme se seznámili nejen s plakáty, které Muchu proslavily, ale také s jeho nádhernými ilustracemi, obrazy, fotografiemi, šperky, sochami a pastely.

Výstava je rozdělena do šesti sekcí:  Bohém a Čech v Paříži( ohlíží se za vzděláním mladého Muchy), Tvůrce pro lidi( zaměřuje se na Muchovy plakáty, reklamní obaly a dekorativní panely), Kosmopolita( tato část výstavy se zabývá Muchovým výjimečným místem na pařížské scéně a jeho účastí na Světové výstavě v roce 1900), Mystik( velmi živý zájem Muchy o všechny formy spirituality a okultismu), Vlastenec( Muchova angažovanost pro nezávislé Československo- rozsáhlý cyklus Slovanská epopej), Umělec a filosof (návrat Muchy k humanistickému a optimistickému myšlení, které je základem celé umělcovy tvorby). Na výstavě jsme také vyplňovali rozdané listy zaměřené na dílo Alfonse Muchy. Dokonce jsme do nich kreslili obrázky podle zadaných předloh.
Výstava byla pro nás velkým kulturním zážitkem.